kädja = kedja?

Vi har en lärare i skolan. En grym lärare faktiskt, lär mig väldigt mycket av honom. Förutom när han smyger in ett litet speciellt ord i sina föreläsningar. Då kan jag sitta några minuter och tänka på det och glömma bort att lära mig saker.
Min lärare säger kädja. Inte kedja. kädja.

Efter att ha tänkt på det här så mycket (ja ordet kedja/kädja kommer upp ett par gånger under en förläsning om proteiner) bestämde jag mig för att kolla upp detta lite närmre...Detta kom jag fram till med hjälp av en nära vän, Wikipedia:

Dödbok, begravningsbok eller död- och begravningsbok, är en kyrkbok för anteckningar om en avlidens namn, dödsdatum, begravning med mera. Dödböcker används mycket inom släktforskning. Den äldsta bevarade begravningsboken är från Helga Trefaldighets församling i Uppsala och börjar år 1608.

Exakt vilka uppgifter som skrevs in kunde variera kraftigt. Det berodde helt på prästen. Exemplet nedan är avskrivet från en dödbok. Olyckan inträffade den 29 oktober 1815 och mannen begravdes den 13 november.

"Häpen står menskligheten vid dennes grift och – om det ej vore förmätet frågar : Hwi (varför) föddes du? Det är likväl visst : ingen länk i varelsernas stora kädja, är onödiga."


Nu frågar jag mig själv?
  • Hur gammal är min lärare!!!! Jag trodde han var 45 typ... 2009-1815 (give or take några år)=200 år!!?
  • Varför skriver han dödsböcker?
  • Är han präst också? Han som är sån inbiten naturvetare, hur går det ihop....?
Fan...nu kommer jag inte kunna hänga med på lektionerna överhuvudtaget....

Kommentarer
Postat av: fasttelefon

Du borde käka med russin på föreläsningarna så att du håller uppe blodsöckret flicka lilla.

2009-09-27 @ 20:42:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0